Sidor

lördag 6 december 2014

Reflektion av testbitarna

Innan jag började på min slutgiltiga produkt så provade jag dom olika teknikerna som jag behöver använda när det gäller luffarslöjd. Det för att jag skulle ha en chans att kunna alla teknikerna så att dom blir så bra som möjligt "när det väl gäller".

Teknikerna jag då provat på är en spindelvävslinding,jag har provat att bocka 90 grader och jag har även gjort en ändavslutning. Jag har genom att testa alla dom här teknikerna en gång till gjort en liten, ganska enkel produkt, en brödnagg. 


Det jag började med när jag gjorde brödnaggen var att bocka ca 6 cm långa metalltrådar. Nä man bockar så böjer man tråden 90 grader med hjälp av en tång, för att få ett skarpt, jämnt och stabilt hörn. Det är viktigt att få det här jämt, för det blir som grunden för produkten. 


Efter bockningen så skulle jag först linda ihop dom fram tills bockningens hörn med en tunnare ståltråd, för att få ihop bitarna. Här måste man hålla tråden relativt spänd, för att få varven att ligga stadigt och snyggt. Därefter fortsatte jag med spindelvävslindningen, där jag fortsatte med den tunnare ståltråden. Det är tyckte jag var lite klurigt, då man måste "balansera" mellan att försöka hålla tråden så spänd och hård som möjligt för att få det jämnt, snyggt och hållbart, men drar man för hårt så kommer den bli ojämn och grunden ostadig. Dessutom så sänker det ju utseendet om mellanrummet mellan dom bockade, tjockare ståltrådarna är ojämnt. 


Det jag tyckte var svårast var att hitta ett bra tempo och hinna med allt utan att behöva stressa. Jag har inte speciellt bra tålamod när det kommer till såna här saker, och blir lätt irriterad när det inte går bra, är svårt eller tråkigt. Så jag måste försöka jobba på och hitta en bra teknik trots att det kanske inte alltid blir så bra som jag kanske velat. Jag måste även vara lite noggrannare när det kommer till lindningen. Jag fick den inte tillräckligt spänd, så den lossnade lite och blev lösare, ojämn och inte lika tät som innan, tyvärr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar